Worden mijn Facebook-updates wel gezien door mijn doelgroep?

Worden mijn Facebook-updates wel gezien door mijn doelgroep?

De kans is groot dat je als ondernemer één of meerdere sociale media inzet. Je doet mee, omdat je weet dat het belangrijk is. Maar soms vraag je jezelf af of het überhaupt wel nut heeft wat je allemaal aan het doen bent of heb je geen inspiratie. Het gevolg: je plaatst niets en als je al wat plaatst krijg je weinig respons. Dat bevestigd nog eens het beeld dat het geen nut heeft. Zo jammer!  Maar het kan ook anders….

Weg met het jojo-effect

Ineke Vlaar van Praktijk Blijf op Maat is gewichtsconsulente. Ze begeleid en coacht mensen op weg naar een gezond en blijvend gewicht, zodat je af kunt rekenen met het eeuwige jojo-effect. Dat klinkt toch als muziek in de oren? Stapsgewijs helpt ze je om je huidige leefstijl te veranderen, zodat je een nieuwe levenswijze krijgt, waarbij je je helemaal happy voelt.

Ik heb teveel dingen aan mijn hoofd waardoor ik niet goed weet waar ik moet beginnen.

Ineke aan het woord

Op gebied van social media heb ik teveel dingen aan mijn hoofd, waardoor ik niet goed weet waar ik moet beginnen. Ik zie allerlei beren op de weg. Ik ben bang dat mijn berichten niet gezien en gelezen worden of da tik niet de juiste doelgroep bereik. Dat mijn bericht niet gezien en gelezen wordt die ik op mijn pagina plaats. Dat houdt mij tegen om verder te gaan. Hoewel het mij niet helemaal duidelijk was wat een Social Media Boost dag in zou houden en of ik er wat aan zou hebben, heb ik me toch opgegeven. Ik wilde graag inspiratie op doen om daadwerkelijk aan de slag te gaan zodat ik mijn praktijk kan promoten en klanten kan werven.

De oefeningen hebben me tot denken aangezet en heeft goede input gegeven voor mijn missie en strategie.

De Social Media Boost dag heeft me weer op het goede spoor gezet. Ik zat wat vast. De oefeningen hebben me tot denken aangezet en heeft goede input gegeven voor mijn missie en strategie. Ik ben weer op weg geholpen, heb inspiratie om verder te gaan en weet nu wat me te doen staat. De dag heeft me veel gebracht. Nu heb ik weer zin om verder te gaan. De vraag is nog steeds hoe ik het ga doen, maar ik ga het gewoon doen en ga hulp vragen vanuit de Social Media Community.

Ik zou een Social media Boost sessie aanraden aan iedereen die zoekende is of door de bomen het bos niet meer ziet. Of bijvoorbeeld gaat starten met social media. Het laat je goed nadenken over alle aspecten die erbij komen kijken en je krijgt handvatten om het daadwerkelijk uit te voeren.

 

SOCIAL MEDIA TIPS

Zo fijn om weer een ondernemer te helpen om de social media drempels te verlagen. Het is ook niet raar. Er is zoveel mogelijk op en met sociale media. Maar waar in de vredesnaam moet je beginnen? En hoe weet je nu of je het goed doet en of je de juiste mensen bereikt. Naar aanleiding van Ineke haar ervaring, deel ik graag een paar tips met je.

  1. Bepaal je doel
    Met welk doel wil je social media inzetten? Het liefste willen we alles tegelijk doen; naamsbekendheid vergroten, webverkeer genereren en volop interactie creëren. Maar het doel heeft invloed op de inhoud en vormgeving van updates. Dus durf te kiezen. Dan kun je beter elke week een update plaatsen t.b.v. doel 1 en een andere voor een tweede doel.
  2. Hou je doelgroep voor ogen
    Je kunt wel van alles de digitale snelweg opschieten en hopen dat jouw klant het bereikt, maar dat is vaak schieten met losse vlodders. Mijn tip: hou je doelgroep voor ogen en kijk eens welke vragen je b.v. van je huidige klanten krijgt, met welke problemen zij bij je komen of welke inzichten jezelf op doet in jouw vakgebied. Door deze te delen ga je vanzelf jouw doelgroep aantrekken.
  3. Begin gewoon
    Veel mensen hoor ik zeggen: ik moet eerst dit hebben en dan kan ik. Of als ik dit ga doen, dan moet ik ook dat en dat. Heel goed om vooruit te kijken, maar soms remt dat alleen maar meer. Welke stap kun je nu wel zetten om het uiteindelijk voor elkaar te krijgen? Vaak is het een manier om jezelf voor de gek te houden om maar niet te beginnen omdat het zo spannend is. Dus mijn tip: begin gewoon vandaag. Want dan ben je een ervaring rijker, daar leer je van en komt de volgende groeistap op je pad.
  4. Deel wat er door je hoofd gaat
    Het klinkt misschien gek, maar deel gewoon eens wat er door je hoofd gaat. Vraag je je bijvoorbeeld af of er behoeft is aan video’s over een onderwerp waar jij graag je kennis over wil delen? Maak een video en vraag het aan je volgers. Geef ook vooral aan dat je het spannend vindt, deel je ideeën en vraag mensen input te geven. Al zou je geen reactie krijgen, geeft het je zichtbaarheid én is het voor jezelf een mooie oefening geweest. Al schat ik de kans juist groot dat het een van je best scorende berichten gaat worden.

Herken jij je in het verhaal van Ineke? Dan is een Social Media Boost dag of sessie ook wat voor jou. Kijk hier wanneer de volgende workshop gepland staat.

 

Leave a reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *