Van offline netwerken naar online netwerken [2]

Van offline netwerken naar online netwerken [2]

In het eerste deel van dit onderwerp werd vooral ingegaan op het online vinden en volgen van mensen en bedrijven uit de offline wereld. Maar eenmaal aan het volgen begint het echte netwerken. In dit vervolg zal ik ingaan op het online zichtbaar zijn, top of mind blijven en interactie creëren.

Waarom is dit van belang? Door op verschillende kanalen met regelmaat voorbij te komen, blijft je (bedrijfs)naam beter hangen. Op het moment dat iemand b.v. iets wil doen met social media, is de kans groot dat de naam iDees online eerder naar boven komt dan een bedrijf die online niet voorbij komt.

Door interactie aan te gaan zorg je er zowel voor dat de ander extra in de picture komt te staan én je eigen online bereik wordt er ook nog eens mee vergroot. Daarnaast creëer je zo het online mond-tot-mond reclame. Dat is voor veel bedrijven nog één van de meest waardevolle manier van reclame.


Actief online netwerken

LinkedIn:

  • Bekijk de profielen van de voor jou interessante connecties. Let op: ze kunnen zien dat je het profiel bekeken hebt (tenzij je dit uitgeschakeld hebt). Dit kan juist heel sterk zijn. Mensen zijn altijd nieuwsgierig wie het profiel bekeken heeft en zo komt je naam weer even voorbij.
  • Onderschrijf vaardigheden en/of schrijf een aanbeveling bij connecties waar je goede ervaringen mee hebt en/of enthousiast over bent. Je doet een ander er een plezier mee én je naam komt op zijn/haar profiel in beeld onder ‘vaardigheden onderschrijven’ of ‘aanbevelingen’.
  • Plaats updates openbaar, zodat je naam met enige regelmaat in het nieuwsoverzicht voorbij komt van je connecties. Let er wel op dat de inhoud van de updates geschikt zijn voor het medium.
  • Markeer updates van connecties al interessant en/of reageer op updates. Het is voor iedereen leuk om respons te krijgen op een update, omdat het bericht zo bij een veel groter netwerk in beeld komt. Daarnaast krijgt de desbetreffende persoon een melding dat je gereageerd hebt en komt daarmee je naam weer even voorbij.

Twitter:

  • Blijf op de hoogte van de personen/bedrijven die je volgt door hun profielen te bezoeken, het nieuwsoverzicht te bekijken (haalbaar als je beperkt aantal accounts volgt) of via hootsuite (een social managementprogramma) door lijsten te maken met verschillende accounts.
  • Retweet berichten van interessante personen/bedrijven. Zo zorg je ervoor dat je ze extra bereik geeft. Let er wel op wat het effect is op je eigen netwerk. Als je de hele dag door berichten retweet van steeds dezelfde personen/bedrijven dan kan dat minder positief overkomen.
  • Reageer op tweets van je netwerk; je gaat interactie aan op een laagdrempelige manier.
  • Markeer tweets als favoriet; de verzender krijgt hier bericht van en hiermee kom je even weer in beeld. Dit kun je bijvoorbeeld doen als de tweet niet voldoende interessant is om naar je eigen netwerk te retweeten, maar toch door wilt laten schemeren dat jij het wel een interessant bericht vindt.
  • Stuur gericht tweets naar interessante connecties en kom met een positief bericht. De ontvanger krijgt hier bericht van. De kans op interactie en retweeten is groot, omdat het altijd leuk is om een positief bericht (online referentie) te retweeten.
  • Plaatst tweets en tag daarin andere mensen/bedrijven uit je netwerk. Dit kun je doen als je samen met iemand (@naampersoon) naar een bepaalde locatie gaat (@locatienaam), bijvoorbeeld om te netwerken. Wanneer je een naam noemt in een bericht (taggen) dan krijgt de ander hier bericht van. Grote kans dat er interactie ontstaat of dat het bericht geretweet wordt.

Facebook:

  • Blijf op de hoogte van de activiteiten op Facebook door de bedrijfspagina’s te bezoeken die voor jou interessant zijn, of waar een interessante persoon achter zit.
  • Like berichten, zodat je naam voorbij komt bij zowel de beheerder van de pagina, als bij de andere volgers. Je geeft hiermee extra bereik aan het bericht en dat zal gewaardeerd worden.
  • Reageer op berichten: je naam komt zo voorbij bij de beheerder van de pagina. Bij kleinere bedrijven zit meestal de eigenaar zelf ‘achter’ de pagina. Bij grotere bedrijven is te verwachten dat de pagina beheert wordt door b.v. een communicatiemedewerker een extern bedrijf. Daarnaast vergroot je hiermee het bereik van het bericht.
  • Plaats op je eigen privé of bedrijfspagina berichten (door te delen) van deze bedrijven, die interessant zijn voor je privé netwerk (vrienden) of je zakelijke netwerk (fans). Dit is o.a. te vergelijken met mond tot mond reclame; het via via effect online. Dit zal zeker gewaardeerd worden door het desbetreffende bedrijf omdat hiermee de kans op nieuwe fans en eventueel nieuwe klanten vergroot wordt.

 

Vragen over dit blogbericht beantwoord ik met veel plezier. Laat uw vraag achter via het contactformulier op deze website.

iDees online | Van offline advies naar online succes
Desiree Boerema van iDeesonline.nl

“Leuk dat je langskomt! Ik ben Désirée Boerema en heb passie voor organiseren, netwerken en online communicatie. Ik deel via vele sociale media informatie, nieuws en tips over het zakelijk inzetten van sociale media. “

Social Media | Advies | Plan | Opstart | Beheer | Training