Van maar wat doen naar strategie en focus

Van maar wat doen naar strategie en focus

Ken je dat? Dat je aan alles voelt dat je iets op social media voorbij ziet komen en denkt: als ik iets wil, dan moet ik dit doen? Dat had Pietsje Tillema. Ze wilde van ‘maar wat doen met haar bedrijf’, naar een ‘stevige basis om vanuit te communiceren’. Nou, ik kan je vertellen dat is haar gelukt. Ze heeft afgelopen jaar hard gewerkt en mooie stappen gezet op gebied van persoonlijke groei, haar bedrijf én de socials. 

Pietsje Tillema heeft het bedrijf SUPPLUS. Ze staat voor flexibele SUPport op afstand, PLUS nog véél meer. Ontlasting van diverse ondernemerstaken levert namelijk quality-time op, dus meer vitaliteit. Maar ook meer mogelijkheden om te groeien. Of meer tijd voor het gezin. Je kunt bij haar terecht voor project-, socialmedia- en administratieve support. Niet telkens achter de feiten aanlopen en werken met plezier’,  is haar persoonlijke uitdaging bij het helpen als virtueel managementassistent. Winst voor het bedrijf en de gezondheid voor haar klanten.

In het begin van zo’n jaar stel ik altijd een aantal vragen om beeld te krijgen bij waar de behoefte ligt. Waar loopt iemand tegenaan? Hoe kan ik daar in ondersteunen? Alles met als doel om de ondernemer in het jaar echt goeie stappen verder te kunnen helpen. Ook bij Pietsje deed ik dit. Een paar dingen die ze deelde en waar ze mee aan de slag wilde gaan:

– Hoe breng ik structuur aan in mijn bedrijf en social media?
– Waar zeg ik ja en en nee tegen?
– Ik vind het lastig om te bepalen wat ik het leukste vind om te doen.
– Ik vind het spannend om bepaalde activiteiten los te laten.
– Hoe ga ik van ‘maar wat doen met mijn bedrijf’ naar doelgerichte strategie?
– Ik wil leren hoe ik mij meer kan focussen op wat ik wil.
– Ik heb het nu te druk, waardoor ik het soms niet meer zo leuk vindt.
– Zijn er dingen in het ondernemerschap die ik slimmer aan kan pakken?
– Het lukt me niet om met de tijd mee te gaan, de ontwikkelingen gaan zo snel.
– Ik blijf e.e.a. op dezelfde manier doen, terwijl ik juist met de social media tijd mee wil gaan.

In deze blog deelt Pietsje haar ervaring met het Flow-jaar Knallen 2019.

Meer structuur

De reden dat ik me aan heb gemeld voor het Flow-jaar 2019 was eigenlijk omdat ik vanuit mijn bedrijf SUPPLUS maar wat deed. Ik wilde bewustere keuzes maken en meer structuur. Dit is goed gelukt. Ik heb mijn diensten inzichtelijk gekregen. Ik deed van alles door elkaar. Ik heb de diensten waar ik niet blij van werd geschrapt en uiteindelijk 3 over gehouden. Deze heb ik nu ook goed omschreven en dat is heel fijn. Het is nu veel gemakkelijker om naar de buitenwereld te communiceren wat ik doe. Het geeft rust dat ik dit nu helder heb. Het voelt als een stevige basis. Doordat ik hier mijn keuzes in heb gemaakt, vind ik het ook veel gemakkelijker om te bedenken wat voor social media updates ik kan plaatsen.

“Ik wilde mijn eigen bedrijf meer vorm te geven en daar hulp bij krijgen. Ook wilde ik graag een verdiepingsslag maken op gebied van social media.”

Online zichtbaarheid

Door het Flow-jaar ben ik online veel meer in beeld gekomen. Dit was ook mijn bedoeling. Ik wilde dat meer mensen van mijn bestaan af weten en wat ik doe vanuit mijn bedrijf. Het was niet mijn intentie om nieuwe klanten te gaan werven, maar op zijn tijd is dat wel de bedoeling. Op dit moment worden mijn drie basisdiensten ondergedompeld door een groot project dat ik draai. Stap voor stap werk ik naar mijn doelen toe.

Met het jaarprogramma heb ik ook geleerd om over een bepaalde schroom heen te stappen, mijzelf meer zichtbaar te maken en bijvoorbeeld ook commerciële updates te delen. Ook heb ik geleerd om beter mijn grenzen aan te geven. Ik voel me heel verantwoordelijk maar dat hoeft niet te betekenen dat ik alles op moet pakken. Dat vind ik best lastig, maar ik doe het nu wel. Ik laat daardoor gemakkelijker dingen los en wat vandaag niet lukt kan morgen ook.

“Het Flow-jaar heeft mij een stok achter de deur gegeven. Het heeft veel dingen in gang gezet. Toch gewoon het DOEN. Het valt qua werk wel mee, dat zit meer tussen de oren. Het is niet mijn insteek om heel veel tijd te besteden aan mijn eigen social media, maar wil wel graag aanwezig zijn.”

Ondernemen

Désirée heeft mij geleerd hoe ik jaarplannen kan maken voor mijn bedrijf, op een heel eenvoudige manier. Ook heb ik geleerd om evaluatiemomenten in te lassen en daarbij vooral het stukje bewustwording: stilstaan bij waar je mee bezig bent en wat je al wél gedaan hebt. Kijken wat ik wil doen, hoe ik dat ga doen, met wie en wanneer. Zo ben ik onder andere bezig geweest met de identiteitskenmerken van mijn bedrijf. Het geeft een gevoel dat ik ergens een basis heb van waaruit ik kan werken. Het helpt mij om niet meer zomaar te doen wat op mij af komt, maar bewust af te stemmen wat bij mij en mijn bedrijf past.

“Ik ben best trots op alles wat ik gedaan heb en wat ik nu doe. Het gaat ook gemakkelijker nu ik weet waar ik voor sta en daar kan ik naar handelen. Ook weet ik wat ik voor mijn klanten kan betekenen.”

Social Media

Afgelopen jaar heb ik heel veel tips en tricks gekregen over het plannen van social media updates. Ook het Social Media Canvas is een heel handig hulpmiddel. Daarmee heb ik geleerd hoe ik een social media strategie uit kan zetten; wat wil ik bereiken met social media, hoe pak ik het aan, wat kan ik plaatsen en hoe vaak. Ik pak het nu veel meer gestructureerd aan. Ook heb ik de nodige schroom overwonnen, bijvoorbeeld door foto’s van mijzelf te delen. Heb hier zelfs speciaal een fotoshoot voor gedaan. Eerder schreef ik hele korte tekstjes bij een update, daar besteed ik nu wat meer aandacht aan en geef er meer woorden aan. Ik heb ook hierin geleerd dicht bij mezelf te blijven en het niet meer zo belangrijk te vinden wat een ander er van vindt. Vind het leuk om te merken dat ik nu veel meer reacties krijg.

“Ik heb vanuit mijn netwerk veel reacties gekregen. Doordat ik meer en andere dingen deel, creëer ik meer interactie en daarmee krijg ik meer naamsbekendheid/ online zichtbaarheid. Het geeft mij ook een aanleiding om er meer over te vertellen en zo in gesprek te komen met potentiële klanten”

Verrassend

Terugblikkend naar afgelopen jaar ben ik eigenlijk heel blij dat het Flow-jaar aan mijn verwachtingen voldaan heeft. Het is altijd erg spannend als je je ergens voor opgeeft: ga ik er wel uit halen wat ik er uit wil halen? Nou, dat is wel gelukt. Verder vond ik het echt een verrassing dat we af en toe ook een middag zelf aan de slag konden. Kun je direct wat to-do’s aftikken, waar je zelf toch minder snel tijd voor vrij maakt. Je gaat dan echt met een voldaan gevoel naar huis. Alles bij elkaar was een fijne formule: offline sparren, praktisch aan de slag en de online trainingen. De community vond ik ook erg leuk. Daar vind je veel tips en tricks om meer uit je social media te halen.

“Heb allerlei tijdbesparende tips gekregen. Zo gebruik ik nu bijvoorbeeld Web Whatsapp voor snelle overdracht van foto’s en tekst. Ook ben ik met mijn administratie aan de slag gegaan; heb nu van alles zo ingesteld dat het automatisch gaat. Scheelt me al gauw 1,5 uur per keer.”

Eigen klanten

Ik ben blij dat ik alles op de rit heb kunnen krijgen in een jaar. Ik heb alles kunnen doen wat ik voor ogen had. Mijn diensten helder, de webteksten staan, de social media profielen zijn ingericht en zet ik nu structureel in. Vanaf 2020 ga ik op eigen houtje verder. Het wordt wel een uitdaging zonder de Flow-jaar-bijeenkomsten. Ik heb onder andere het plan om het Social Media Canvas ook voor mijn klanten in te gaan zetten, zodat ik ook daarin meer structuur en meer beleid krijg. Dan ga ik er met meer plezier mee bezig, zullen mijn klanten meer resultaat gaan zien én dat geeft mij weer een prettiger gevoel.

“Ik ben heel blij dat ik het Flow-jaar echt heel leuk vond. Het komt vaak voor dat je met veel enthousiasme naar een training gaat en dat je jezelf halverwege afvraagt wat je er eigenlijk doet. Bij het Flow-jaar was dit zeker niet het geval. Ik ben blij dat ik naar mijn intuïtie heb geluisterd en de stap gezet heb om mij voor het Flow-jaar opgegeven heb.  Ik zag het voorbij komen en dacht: als ik iets wil, moet ik dit doen. Ik heb direct gebeld.”

Je bedrijf naar een hoger niveau

Ik zou het Flow-jaar aanbevelen aan mensen zoals mij. Die ook gewoon ongestructureerd met zijn of haar bedrijf bezig zijn. Die al een tijdje bezig zijn en naar een ander niveau willen gaan, een hoger niveau. Concreet maken wat je aan het doen bent, hoe je dat aan kan scherpen zodat je jezelf en je bedrijf sterker in de markt kan zetten.

Wat je aan het proces van Pietsje kan zien is dat alles begint bij de basis van je bedrijf. Als je helder hebt waar je naar toe wil, wat jij allemaal in je hebt, wat het beste bij je past….kun je pas echt die stevige basis leggen voor je bedrijf. Zoals bijvoorbeeld echt de diensten ontwikkelen of aanhouden die goed bij je passen en niet simpelweg gewoon geld opleveren. Hoe meer je doet wat je leuk vindt, hoe meer er naar je toe komt en hoe leuker het ondernemerschap is. Als je die basis hebt, kun je vervolgens daar ook veel beter over communiceren. Je kunt het op je website zetten waardoor mensen helder hebben wat je doet, je kunt veel beter pitchen en daarmee een sterke indruk achterlaten, je weet veel beter wat je kunt plaatsen op social media. Alles begint bij de basis. Daarom starten we daar in het Flow-jaar ook mee.

Flow-jaar Knallen 2020

Lijkt het je tof om dit jaar deel te nemen aan het Flow-jaar Knallen. Good to know: je kunt kiezen voor de offline versie of de online versie.

 

Leave a reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *