Tijd besparen met Social Media Hulprogramma

Tijd besparen met Social Media Hulprogramma

Veel ondernemers gebruiken tegenwoordig sociale media. Het is een hele goede manier om o.a. naamsbekendheid te vergroten en om de betrokkenheid met de doelgroep te versterken. LinkedIn, Twitter, Facebook… de meeste ondernemers zijn actief op meerdere sociale media. Vraag is dan vaak: hoe moet ik dit allemaal gaan bijhouden?

Social Media beheren
Er zijn verschillende hulpprogramma’s om sociale media te beheren, zoals Hootsuite, Tweetdeck en Sproutsocial. In dit blogbericht wordt enkel de eerste besproken omdat dit naar mijn idee het meest prettige programma is om mee te werken en ook met een gratis account voldoende mogelijkheden biedt.

Social Media koppelen
In Hootsuite is het mogelijk om meerdere sociale media te koppelen, zoals Facebook, Twitter, LinkedIn, Google+, Foursquare en WordPress. Wanneer de sociale media ccounts gekoppeld zijn aan Hootsuite, kunnen alle activiteiten van deze sociale media, weergegeven worden binnen Hootsuite.

Overzicht
Door alle sociale media bij elkaar te brengen in Hootsuite  hou je overzicht over je eigen activiteiten en dat van je netwerk. Zo kun je zien welke updates je zelf de laatste tijd geplaatst hebt, welke je ingepland hebt en welke berichten je netwerk heeft gedeeld. Dit zijn slechts enkele voorbeelden van wat er allemaal te bekijken is.

Inplannen
Het is mogelijk om berichten in te plannen, zodat er enige activiteit is als je b.v. op vakantie bent. Of wanneer je veel inspiratie hebt voor tweets, juist op dat moment even tijd hebt, kun je berichten inplannen. Wanneer je tweets inpland met Hootsuite, is dit te zien door je netwerk. Probeer daarom ook naast de ingeplande tweets, spontane tweets te plaatsen. Het blijft tenslotte een ‘sociaal’ medium.

Monitoren
Als bedrijf wil je graag weten wat er online over je gedeeld wordt. Hootsuite biedt daarom de mogelijkheid om alle tweets voor je te verzamelen met bepaalde trefwoorden erin. Dit kan je merk of bedrijfsnaam zijn. Maar dit kunnen ook trefwoorden zijn m.b.t. tot je producten en/of diensten. Door deze tweets te bekijken kun je inspelen op de vraag, op negatieve berichten kun je z.s.m. inspelen en positieve berichten kun je retweeten. Dit biedt interesante kansen en mogelijkheden.

 

Vragen over dit blogbericht kun je hieronder in een reactie stellen.