Social Media: voor wie plaats je wat, waar en wanneer?

Social Media: voor wie plaats je wat, waar en wanneer?

Veel bedrijven hebben meerdere doelgroepen. Maar hoe ga je daar mee om op social media? Zet je per doelgroep een kanaal in? Of ga je ze allemaal via één kanaal proberen te benaderen? Het ligt er maar net aan wie je doelgroep is en waarom je social media inzet. Wat wil je bereiken? In deze blog geef ik je wat tips om helder te krijgen wanneer je wat, wanneer en waar kunt plaatsen. 

Uitdagende watersport

Geeske Meems verzorgd de marketing en communicatie voor SailWise. Zij organiseren uitdagende watersport voor mensen met een beperking. Een organisatie waarin veel vrijwilligers ingezet worden om de watersportvakanties en -activiteiten te kunnen realiseren. Daarnaast heeft ze ook haar eigen bedrijf Studio MEEMS, van waaruit ze logo’s, huisstijlen en drukwerk vormgeeft én heeft ze zich gespecialiseerd in crowdfunding.

“Ik heb nu meer inzicht in de verschillende kanalen en weet waar ik meer focus op moet zetten”

Geeske aan het woord

Voor SailWise wilde ik meer strategisch social media inzetten. Wanneer plaats je wat en waar, en op welke doelgroep gaan we ons richten? SailWise is een brede organisatie met deelnemers, partners en vrijwilligers. Daarom meldde ik me aan voor de Social Media Boost dag.

Tijdens de dag heb ik besloten dat we ons nu even extra focussen op vloggende jongeren. We willen namelijk meer jongeren trekken, met name vrijwilligers en deelnemers.  Ik heb nu meer inzicht in de verschillende kanalen en weet waar ik meer focus op moet zetten: Instagram en Facebook. En ik weet nu dat ik de vlog meer kan uitwerken; wanneer plaats je wat. Met de Weekplanner: van dromen naar doen, kun je dit uitzetten en plannen, heel fijn!

De focus op vloggende jongeren heeft me eigenlijk positief verrast. Dit had ik zelf niet zo bedacht. Ik had verwacht dat ik breder zou blijven, maar dit geeft meer focus en aandacht op de doelgroep. Ook omdat dit uit het onderzoek van de WUR kwam, haakt het mooi aan op ons jongerenpanel. Erg fijn. Daarnaast blijven we natuurlijk ook updates plaatsen voor de ander doelgroepen.

Het geeft je overzicht, strategie, inzicht en een netwerk met nieuwe ondernemers die elkaar verder willen helpen.

Een Social Media Boostsessie is heel fijn voor (startende) ondernemers die vastzitten, onzeker zijn over wat ze moeten plaatsen en strategie missen. Het is een praktische informatieve en creatieve boost. Het geeft je overzicht, strategie, inzicht en een netwerk met nieuwe ondernemers die elkaar verder willen helpen.

Desiree haar enthousiasme en bevlogenheid geeft energie. Keep up the good work! Ik vond het top om lekker praktisch met het Social Media Canvas aan de slag te gaan én fijn om de Weekplanner er zo bij te kunnen gebruiken.

SOCIAL MEDIA TIPS

Heerlijk om te lezen hoe Geeske met de sociale media bezig is. Ze was al heel actief, maar heeft toch meer richting gekregen om verder te gaan en er meer uit te halen. Elke keer merk ik weer dat mensen verrast zijn van de uitkomsten tijdens zo’n dag waarbij we moet onze Social Media Strategie bezig zijn. Heb eens na zitten denken waar dat hem in zit en aan de hand daarvan een paar tips voor je.

1. Zet een Social Media Plan op papier
En dan bedoel ik niet een rapport schrijven. Nee. Download het Social Media Canvas en print het uit. Pak pen en papier en vul alle velden van het canvas in: hoe je over wil komen als ondernemer/bedrijf, waar je naar toe wil, wat je te verkopen hebt, wie je doelgroep is en meer. Simpelweg het invullen van het canvas gaat je nieuwe inzichten leveren waardoor jij positief verrast wordt. Download het Social Media Canvas hier gratis, inclusief e-book met uitleg en tips.

2. Plaats doelgroepgerichte berichten
Richt jij je op verschillende doelgroepen? Denk dan even na over waar deze doelgroepen enthousiast van worden. Wat willen ze horen, lezen en zien? Geen idee? Stel dan de vraag eens aan ze. Gewoon in een update. Reken maar dat je er respons op krijgt. Zet je één sociaal medium in voor verschillende doelgroepen, denk er dan ook over na hoe je ervoor kunt zorgen dat de ‘andere’ doelgroepen je berichten ook leuk vinden.

3. Maak één doelgroep op Social  Media belangrijk
Veel bedrijven hebben meerdere doelgroepen. Maar niet iedereen vind je op hetzelfde medium. En ook vindt niet iedereen dezelfde content interessant. Daarom kan het handig zijn om één van je doelgroepen een kwartaal lang extra belangrijk te maken. Daar e.e.a. voor opzetten aan acties zodat dat mee gaat lopen in alle andere acties. Om vervolgens weer een andere doelgroep uit te lichten.

4. Kies voor een sociaal medium dat bij je doel(groep) past
Als je wil weten wanneer je wat en waar moet plaatsen, dan is het goed om eerst te kijken waarom je social media in wil zetten én wie je precies wil bereiken. Aan de hand daarvan kun je kijken waar je doelgroep actief is en welke sociale media bij jouw boodschap passen. Ben je van het vloggen, dan kun je bijvoorbeeld Facebook, LinkedIn, YouTube en Vimeo in zetten. Je doel en doelgroep bepaald welke van deze vier het meeste aansluiten.

Herken jij je in het verhaal van Geeske? Dan is een Social Media Boost dag of sessie ook wat voor jou. Kijk hier wanneer de volgende workshop gepland staat.

Leave a reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *