De social media cijfers 2015 zijn weer bekend! Daar zat ik op te wachten :-). Elk jaar doet Newcom Research onderzoek naar het sociale media gebruik in Nederland. Één van de leukste resultaten vind ik dat het Facebook-gebruik gegroeid is, terwijl er door vele geroepen werd dat het aantal gebruikers zou dalen. Ik had hier mijn vraagtekens bij. Daarom leuk dat mijn gevoel bevestigd wordt met deze resultaten.
De meest opvallende cijfers kijkend naar sociale media in het algemeen:
- Facebook, Twitter en LinkedIn worden als meest belangrijke sociale platformen gezien.
- Alle lagen van de bevolking gebruiken social media.
- Het nut van social media is groter dan de zorgen en het vertrouwen.
De meest opvallende cijfers van de vijf grootste sociale media, in vergelijking met vorig jaar:
- Tot de top vijf sociale media is nog steeds Facebook, YouTube, Google+, LinkedIn en Twitter.
- Facebook, Google+, LinkedIn en Twitter zijn gegroeid in het aantal gebruikers.
- YouTube is niet gegroeid in het aantal gebruikers maar wel in het dagelijkse gebruik.
- Het dagelijks gebruik van Facebook, Google+ en LinkedIn is gestegen.
- Twitter wordt onder de gebruikers minder vaak dagelijks gebruikt.
- Facebook is nog steeds het meest gebruikte platform.
- Jongeren gaan weg bij Facebook en Twitter.
Meest opvallende cijfers van de drie nieuwkomers:
- Instagram en Pinterest stijgen hard in het aantal gebruikers als in het dagelijkse gebruik.
- Pinterest en Instagram zijn vooral populair onder de jongeren.
- Snapchat staat op de derde plaats van de nieuwkomers.
In onderstaande schema wordt per medium weergegeven hoeveel gebruikers deze telt en hoeveel personen het medium dagelijks gebruiken (Newcom, 2015).
Medium |
Gebruikers | Dagelijkse gebruikers |
9.400.000 | 6.600.000 | |
YouTube | 6.800.000 | 1.200.000 |
Google+ | 3.900.000 | 1.300.000 |
3.800.000 | 400.000 | |
2.800.000 | 1.000.000 | |
1.800.000 | 722.000 | |
1.600.000 | 261.000 | |
Snapchat | 800.000 | 320.000 |
Vragen over dit blogbericht beantwoord ik met veel plezier. Laat uw vraag achter via het contactformulier op deze website.
Kijk voor achtergrondinformatie over dit onderzoek op www.newcomresearch.com