Hoe krijg je leuke klanten? Nou zo dus!

Hoe krijg je leuke klanten? Nou zo dus!

Super leuk! Vanochtend was ik bij Martijn Veenstra op bezoek. Ondanks dat we beide in totaal andere vakgebieden actief zijn hebben we één gemene deler: onze mindset in het leven en het ondernemerschap. Ik wil je graag meenemen in deze ervaring en inspireren hoe jij de deur kan openen om ook die klanten te trekken waar jij het allerliefste mee werkt.

Van Facebook naar netwerkgesprek

Laatst plaatste ik op Facebook een update met de vraag: “Wat mag Desiree vaker doen?” en nodigde mijn netwerk uit om te reageren. Martijn reageerde met het verrassende antwoord: “een bakkie koffie bij Martijn komen doen”. Ik kende hem al van via online en offline netwerken. Kwam laatst bij de Open Coffee Haren bij hem aan de praat en kwamen tot de uiteindelijke koffiedate die hij voorstelde.

Ondernemen vanuit je hart

Martijn is musicus en cultureel ondernemer. Afgelopen tijd heeft hij een soort reset gedaan. Hij merkte dat hij uit zijn bedrijf niet meer die energie haalde, die hij voorheen wel kreeg. Daarom besloot hij het roer om te gooien. Onderzocht eens goed wie hij is en waar hij voor staat. Daaruit voort zijn hele mooie plannen gekomen waar hij 100% voor wil gaan. Zo tof om te horen hoe iemand zo vanuit zijn kern, zijn hart, hoe je het wil noemen…voelt dat hij er voor wil gaan en ook gewoon gelooft dat het gaat lukken. Ik hou er van :-).

Nog een memo-lover

Hij is druk bezig om zijn business model uit te werken. Op zijn kantoormuur hangt dan ook een groot canvas met gekleurde memo’s. Ook hier ben ik zo dol op. Yes! Dacht ik bij het zien van dit canvas. Een ondernemer die het serieus aan pakt, tijd neemt om zijn plannen te concretiseren en het zo belangrijk maakt dat zijn halve kantoormuur onder de memo’s zit.

Bouwen aan een community

Hij vertelde uitgebreid over zijn mooie plannen, waar ik nu niet veel over ga zeggen. Dat is natuurlijk aan hem om dat de wereld in te helpen. Maar ik kan wel vertellen dat daarbij een ‘community’ een belangrijke rol speelt. Zowel offline als online. Want ja…dit gaat toch altijd hand in hand. Als ik ergens dol op ben dan is het uitdenken van strategieën en dat vooral op gebied van ‘ondernemen’ en ‘online’. Waar wil je heen en hoe gaan we dat aanpakken! Ik word enthousiaster en enthousiaster.

Podium op de ijsberg

Hij is zo enthousiast over zijn plannen. Heerlijk om naar te luisteren. Ik stel hem wat vragen om meer inzicht te krijgen in zijn vraagstuk. Hij wil graag dat mensen meer muziek maken. Maar dat is niet het doel op zoek. Het is het middel. Nieuwsgierig vraag ik of hij dat toe kan lichten. Wat wil hij daarmee bereiken? Hij noemt daarbij de welbekende ijsrots, waarvan een groot deel onder water zit en het topje bovenop. Martijn: “Als je muziek speelt sta je maar even op dat puntje (het podium), maar om daar te komen heb je veel werk te verzetten”. Je hebt ‘onder water’ heel wat te regelen om in de spotlight te komen staan als musicus. Daar gaat hij zich voor inzetten.

Online shinen als toppunt

Wat een mooie metafoor. En wat een herkenning voor mijn bedrijf. Ik schrijf als een malle zijn groene memo’s vol. Want ja, ik help mijn klanten om social media in te zetten voor hun bedrijf. Hun verhaal te delen, campagnes uit te zetten en klanten binnen te halen. Maar ondernemers onderschatten vaak wat daar bij komt kijken en wat er onder die ijsberg zit. Want wie ben jij als ondernemer? Hoe wil je overkomen? Wat heb je te verkopen? Hoe onderscheid jij je dan? En dan niet de simpele antwoorden, maar echt die kern. Pas als je dat allemaal helder hebt, weet je het verhaal dat je kunt delen en waar je jouw favoriete klant mee kunt aantrekken.

Ideale klant

Al pratende ontdek ik wat moois. Ik ben enthousiast. Ben lekker aan de klets. Het is een netwerkgesprek. Maar voelt niet als werken. Hoe fijn is dit. Ik krijg hier energie van. Heerlijk! Ik onderzoek waar het door komt en kom er al gauw achter. Hij is mijn ideale klant. Hij heeft dezelfde mindset als ik heb. Hij wil ook vanuit zijn hart ondernemen en hier voor de volle 100% voor gaan. Hij neemt zijn dromen serieus en kijkt hoe hij ze kan realiseren en met wie. Hij wil jong talent een kans bieden om versnelt dat podium op te komen en succesvol te maken. Hij pakt zijn rust wanneer hij voelt dat het nodig is, om zo weer in een goede flow te komen. Zijn enthousiasme werkt aanstekelijk.

Positieve energie

Ik heb niet zoveel affiniteit met zijn vakgebied. Maar dat maakt dus helemaal niets uit. Dat is het leuke. Als iemand echt doet waar zijn of haar hart ligt, dan klopt het. Dat voel je aan alle kanten. Dan wil je er voor gaan. En als je dan een stuk hebt waar de een geen kennis en ervaring in heeft en de ander wel. Dan kun je wel eens een hele goede match hebben. Ik vind het echt een feestje om met dit soort enthousiastelingen te werken. Heerlijk die gedrevenheid, die energie die vrij komt. Het inspireert me. Mijn hoofd slaat op hol. Ik voel allemaal social media updates opkomen, allemaal blogs. Ik heb allemaal woorden voor wat ik wil vertellen. In mijn flow heb ik deze blog geschreven. Heerlijk. Ik app Martijn dat ik hem straks even app en wat zegt hij?

“Wauw! Super leuk, ik ben zelf ook helemaal geïnspireerd geraakt.. mijn hoofd slaat weer eens op hol..”

Ik glimlach achter mijn laptopje in de zon. Hier doe ik het voor.

Jouw favoriete klant

Wil jij ook meer van jouw meest favoriete klanten? Of misschien wil je nu gaan starten en wil je wel weten wie jouw ideale klant is? Begin eens met opschrijven wie jij bent en waar jij voor staat. Check voor jezelf ook eens wat hier de afgelopen jaren in is veranderd. Waar ben je tegenaan gelopen? Wat heb je gedaan om dit op te lossen. In al dit soort informatie zitten mooie boodschappen over jouw doelgroep en de mensen waar jij het liefste mee werkt. Schrijf het eens uit, praat eens met mensen uit je omgeving die aan je profiel voordoen en ontdekt wat voor moois ze je vertellen. Je klant kan wel eens meer op jou lijken dan je denkt.

Kun je wel wat hulp gebruiken bij het in kaart brengen van jouw ideale klant, je bedrijf en/of hoe je social media in kan zetten om deze klanten aan te gaan trekken? Mogelijk kan ik wat voor je betekenen. Ik heb verschillende offline én online mogelijkheden om jouw een boost te geven om net als mij steeds meer van je favoriete klanten aan te trekken. 

Leave a reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *