Geen gluten, koemelk, vlees, cafeïne en alcohol

Geen gluten, koemelk, vlees, cafeïne en alcohol

Afgelopen jaren ben ik nogal veranderd in wat ik wel en niet eet en drink. Ik merk dat mijn omgeving daar vaak vragen over heeft en dacht, ik schrijf er gewoon een blog over waarin ik deel waarom ik besloten heb om anders te gaan eten en drinken, wat het mij voor voordelen brengt en de uitdagingen die er bij komen kijken. In deze blog lees je er meer over.

Nature Quest

Oké, om te beginnen start ik met het thema vlees. Ik denk dat hier de twist wel in 2017 is begonnen toen ik een vierdaagse Nature Quest meegemaakt had. Met deze Quest zat ik vier dagen alleen in de natuur zonder eten, echte tent, mobiel, vermaak, tijd en ga zo maar door. Omdat ik daar ook ging vasten, werd aangeraden om de week vooraf o.a. even geen vlees te eten. Ik was daar al wat bewuster mee bezig. Ik vond vlees heerlijk maar zag ook het belang in van minder vlees eten, gezien de impact op ons klimaat. Maar door de Nature Quest is daar wel een soort verandering in gekomen dat ik nog minder vlees wilde eten.

Voordelen:
– een maaltijd valt veel minder zwaar op mijn maag
– ik draag een klein steentje bij aan minder vleesproductie

Nadeel:
– in restaurants zijn vaak beperkte vegetarische keuzes en dan vaak met paddenstoelen of geitenkaas (waar ik niet van hou).
– veel vegetarische alternatieven bevatten gluten, dat maakt de keuze heel beperkt.

Leestips:
4 dagen offline, alleen, niet eten en buiten
Wat er van mij overblijft als ik niets meer heb
4 dagen alleen: een jaar later

Health Coach

Een volgende stap waarbij ik mijn voedingspatroon heb aangepast, komt door de Mastermind-week in Spanje in 2018. Een van de deelnemers was Emelie Pulles, een Arts & Health coach uit Zwitserland. In zo’n week kom ik met zes andere ondernemers bij elkaar om aan ieders bedrijf te werken. Zoals je mogelijk weet, gaat mijn man Jeroen ook altijd mee voor de verzorging van de innerlijke mens. Hij regelt dat, zodat wij ons volop kunnen focussen op het sparren en uitwerken van acties. Jeroen vertelde aan Emelie over wat klachten die hij had, waarop zij het advies gaf om eens drie maanden glutenvrij en koemelkvrij te gaan eten. Ze deelde met ons waarom dat beter voor je lichaam zou zijn en zo kwamen we tot het besluit om het samen te doen. Ik ben altijd wel te porren voor dit soort challenges en ik dacht ook: samen is het een stuk gemakkelijker. Anders zit de een taart te eten en de ander toe te kijken. Dus hoppa, de uitdaging samen geaccepteerd.

Voordelen:
– ik voel me minder opgeblazen
– heb veel minder slijmvorming en ben minder snotterig
– eet gemakkelijker gezonder, want vaak zit in wat lekkers één van deze twee ingrediënten.

Nadelen:
– het zorgt voor veel beperktere keuze bij het uit eten gaan of als je onderweg ‘even’ wat wil eten.
– veel mensen snappen het verschil niet tussen koemelkvrij en lactosevrij (ook in de horeca niet).

Cowspiracy

Toen we op een dag de documentaire Cowspiracy keken, waarin uitgelegd wordt wat de bio-industrie voor impact heeft op het klimaat, werd mijn drive alleen maar groter en groter. Hoeveel water en granen het kost om een stuk vlees op je bord te krijgen, los van de uitstoot die het met zich mee brengt en hoe de dieren behandeld worden. Ik schrok ervan. Als we minder dieren zouden eten, dan kan al dat water en granen ingezet worden om mensen eten te geven die nu niets hebben. Wat een impact. De knop ging om. Ik werd nog meer overtuigd van mijn koemelkvrije dieet én ging nog minder vlees eten. Het werd een combinatie van principes én fijn voor mijn lichaam voelen.

Voordelen:
– ik zit lekker veel lekkerder in mijn vel.
– het is beter voor onze aardbol en de dieren
– je gaat veel puurder eten als je deze twee gaat vermijden

Nadelen:
– het is soms lastig met uit lunchen/eten gaan i.v.m. beperkte mogelijkheden die overblijven.
– veel mensen en horecagelegenheden hebben geen plantaardige melk.

Kijktip:
Cowspiracy

Zwanger worden

Afgelopen jaren zijn we bezig met zwanger worden, wat nog niet zo wil lukken. Afgelopen jaar kwam daar een heel ziekenhuistraject bij, waar ik inmiddels ook weer mee gestopt ben. Maar goed. Je kunt je voorstellen dat als je zwanger wil worden, je al wat minder wil drinken. Want ja, heel gezond is het niet. Maar je hebt ook al sowieso twee weken dat je beter niet kan drinken, want ja het kan wel eens raak zijn. Het kan wel misschien, maar als je al zo lang bezig bent (nu 4 jaar) dan neem je het zekere voor het onzekere. Eigenlijk werd het toen gewoon makkelijker om geen alcohol meer te drinken. Voelde eigenlijk ook wel goed omdat ik ook veel bezig ben met thema’s als selfcare. Bewust mijn lever een opstoot geven, vind ik daar niet zo bij passen.

Voordelen:
– het scheelt een hoop calorieën die je niet binnen krijgt
– na een avondje uit voel ik me ’s ochtends kiplekker 😉
– je bespaart ook nog eens de nodige euro’s

Nadelen:
– als je geen drankje meedoet word het vaak als ‘niet gezellig’ bestempeld.
– soms heb je echt zin in een drankje en heb je de overweging te maken die lastig kan zijn.

Leestip:
Babyproof bedrijf zonder baby

Stuiter de stuiter

Ook koffie drinken is zo’n thema. Eigenlijk ben ik daar sinds kort helemaal van af. Naja. Zal er even wat meer over vertellen. Ik weet van mezelf dat ik al snel stuiter van enthousiasme. Als ik koffie drink voel ik me alleen maar opgefokt. Ik vind het heerlijk dat wel. Maar ik merk ook dat het voor mij hetzelfde werkt als emotie-eten. Als ik moe wil, neig ik naar een kop koffie. Maar wat heb ik eigenlijk nodig? Dat is eigenlijk gewoon rust. Ook dit komt weer terug bij het thema selfcare. Want met koffie overschreeuw ik mijn behoefte om rust te nemen. Ik wil er door heen knallen. En dat is juist wat ik niet meer wil doen. Best een uitdaging als je steeds zo moe bent. Ik drink in de basis geen koffie met cafeïne. Heel soms ga ik voor een décafé, al schijnt dat door de chemische processen om de cafeïne eruit te halen, ook niet zo best te zijn. Sinds een paar maand heb ik het alternatief gevonden. Chikko Not Coffee. Gemaakt van witlof (dacht ik), prima alternatief. Ik gebruik nu de hang naar koffie als reminder dat ik goed voor mezelf te zorgen heb. En als ik daar echt even niet naar wil luisteren, pak ik die nepkoffie ;-).

Voordelen:
– minder stuiterig, opgefokt en gestresst.
– het zin in koffie signaal gebruik ik om te voelen wat ik echt nodig heb.
– ik drink water (want drink heet water ipv koffie)

Nadelen:
– thuis heeft bijna niemand décafé in de aanbieding 🙁
– ook in de horeca komt het regelmatig voor dat er geen décafé is

Leestip:
Extreme vermoeidheid zorgt voor focus

Heet water

Wat wil je drinken? Koffie of thee? Nou doe mij maar heet water. Huh, gewoon water? Wat zuinig. Dit hoor ik regelmatig haha, want ja, ik drink liever heet water dan dat ik er een thee zakje in zou hangen. Komt deels ook bij Nature Quest vandaan omdat er in thee ook cafeïne of theïne (hoe je het ook noemt) zit. Daarbij was ik zat van de smaakjes. Op de een of andere manier was ik er op uit gekeken, vond ik het vaak te zoet. Ik hou sowieso niet van sterke thee en hoe vaak hangt iemand er al een zakje in en is hij mega sterk. Heet water, vind ik net zo lekker. Naja, lekkerder. Thuis doe ik er wel eens een drupje essentiële olie in zoals citroen. Of gewoon lekker verse gember en citroen, dat is ook iets van de laatste maanden. Op die verse munt ben ik nu ook wel wat uitgekeken.

Voordelen:
– gezonder, want je drinkt gewoon water.
– je hoeft nooit meer om je theezakjes te denken als je gaat kamperen 😉
– je baalt nooit meer als er geen lekkere smaakjes zijn 🙂

Nadelen:
– mensen kijken je soms wat raar aan als je dat vraagt

Sociale uitdagingen

Ja, die zijn er zeker. Uitdagingen. Neem bijvoorbeeld feestjes, of een verjaardag. Vaak is er alleen wat groente, zoals komkommer, wat ik kan eten. Maar…dat vind ik dus helemaal niet erg. Ik vind het vooral lekker simpel en gemakkelijk. Ik hoef niet veel na te denken over wat ik eet of hoeveel ik pak. In de basis blijf ik er vanaf. Vaak eet ik gewoon van te voren of ik neem wat mee. Vaak word er ook, super lief, van alles geregeld, maar dat hoeft van mij niet zozeer. Maakt het vaak alleen maar ingewikkeld in mijn hoofd. Dan heeft iemand weer een gebakje geregeld die lactosevrij is (en dus niet koemelkvrij): moet ik weer met mezelf in discussie of ik hem uit beleefdheid op ga eten of juist dicht bij mezelf blijf. Daarom geef ik vaak aan: hou maar geen rekening met mij. #lekkergemakkelijkvoorbeide

Bewust ‘zondigen’

De combinatie: glutenvrij, koemelkvrij en vega zorgen voor hele beperkte opties in wat je wel en niet eet. Ik vind dat in een bepaalde zin wel fijn want je gaat er echt heel puur door eten. Vooral lekker veel groente en fruit. Ook word je er creatiever van qua maaltijden. Vind het leuk om daarmee bezig te zijn. Maar soms heb ik ook gewoon zin in iets wat ik eigenlijk liever niet eet. Dat is iets wat ik in het begin lastig vond. Want ja, als je ergens voor staat, moet je je er ook aan houden. Dat was deels mijn eigen overtuiging maar ook merk ik het bij mijn omgeving. Want stel je voor, ik kom bij je eten, je houdt overal rekening mee en de week erna zit ik biertjes met je te drinken met bitterballen. Heb jij je best zitten doen voor de kat z’n k*, zo voelt dat dan. Daarom dacht ik: moet ik gewoon alleen thuis zondigen, zodat niemand het ziet? Nou daar pas ik voor. Vind ik juist alleen maar sneaky en dat past niet bij. Dus wat ik nu doe is bewust zondigen zoals ik dat noem. Ik overweeg of ik ergens zin in heb omdat ik het zie of omdat ik er echt zin in heb. Die momenten beperk ik zoveel mogelijk. Ik kies mijn zondig-momenten zorgvuldig, zullen we maar zeggen. Maar ja, dat is dus wel vaak buitenshuis. Ik maak daarmee steeds weer bewust de overweging op welk vlak ik ga ‘zondigen’. De ene keer neem ik daarom wel vlees op mijn broodje en vraag ik of de pesto met koemelk weggelaten kan worden. Als ik bij iemand eet, neem ik het liefste wat mee. Dan weet ik dat het goed zit, en hoeft de ander niet moeilijk te doen. Werkt voor mij prima.

Staan voor wat jij wil

Wat ik vaak opmerk is dat mensen mij niet goed begrijpen. Waarom doe je zo moeilijk, of vooral: waarom maak je het jezelf zo moeilijk. Soms merk ik ook dat mensen het maar lastig vinden. Het niet respecteren. Er wat van vinden. Want ja, best onhandig zo iemand met uiteten gaan. Ik snap het allemaal. Maar een ding vind ik heel belangrijk: iedereen kiest al dan niet bewust voor wat hij of zij eet. Iedereen moet doen waar hij of zij zich goed bij voelt en het is belangrijk om dat te respecteren. Andersom wil je dat ook graag. Als een klant bij mij komt met ingewikkelde dieetwensen, zie ik dat juist als uitdaging. En heel eerlijk: ik vind het juist tof als iemand zo sterk kan staan voor wat voor hem of haar het beste voelt. Heb je nou ook zo’n iemand in je omgeving die van alles niet eet? Interessant om te kijken wat voor oordelen jij daar over hebt en wat dit over jou zegt ;-).

Voorleven

Het helpt mij enorm om zo te eten en drinken als ik eet. Ik voel mij er veel beter bij. Mentaal en lichamelijk. Om verschillende redenen zoals je kunt lezen. Enerzijds voelt het beter in mijn lichaam en anderzijds probeer ik zo een mini bijdrage te leveren aan het verminderen van de bio-industrie. Wat is zo tof vind, is dat je anderen weer kunt inspireren. Want elke keer als ik weer deel waarom ik doe zoals ik doe, kom je in gesprek. Door mijn eetgewoontes heb ik andere producten in huis en kook ik anders, waar mijn klanten en vrienden kennis mee maken én enthousiast van worden. Al zoveel mensen in mijn omgeving die overgestapt zijn op plantaardige melk. Dat is tof. Zo kun je samen de impact vergroten. Een van de redenen waarom ik het ook leuk vind om mijn verhaal hier te delen.

Al met al voelt het goed wat ik doe. Ik doe het op mijn manier. Als ik echt ergens zin in heb, neem ik het gewoon. Dan doe ik het wel goed. Heb ik bijvoorbeeld echt veel zin in een lekkere bonbon, dan haal ik die liever bij de Koffiewinkel in het dorp dan dat ik een bonbon uit de supermarkt neem. Daar geniet ik dan intens van. En wat ik er al van geleerd heb? Volg goed je gevoel, wat gaat er wel lekker in en wat niet. Zo bleek ik b.v. wat met mijn schildklier te hebben. Driemaal raden wat ze daarbij geven als advies…Inderdaad, vermijd gluten en koemelk. Blijf dus vooral lekker dicht bij jezelf. 🙂 Benieuwd, hoe ga jij om met bovenstaande thema’s?

Kleine notitie ter aanvulling: in restaurants geef ik vaak aan dat ik geen glutenallergie heb, maar glutenarm eet. Zodat ze zich niet in allerlei bochten hoeven te wringen om kruisbesmetting te voorkomen. Van meerdere horeca-mensen gehoord dat ze soms een beetje gek worden van die mensen die van alles niet eten. Kan ik me ook voorstellen, want voor hun kost het veel tijd en energie om rekening te houden met allergieën. Daarom extra belangrijk om dit even te melden, vind ik. Vind het zelf soms wel ingewikkeld. Want hoewel ik geen allergie heb, voel ik me er wel veel beter bij en heb ik minder klachten. Ook is het beter voor mijn schildklier die niet goed werkt.

 

 

Leave a reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *