Een blik op het Sociale Media gebruik in de toekomst

Een blik op het Sociale Media gebruik in de toekomst

Social Media gebruik toekomst iDeesonline (1)Het is maart 2016. Ik zit heerlijk in het zonnetje – met opgeslagen deuren! – met mijn laptopje op schoot. Tijd voor een blog. Ik heb alleen zoveel ideeën! Ik kies dit keer voor het onderwerp: “Sociale Media in de toekomst”. Ik roep er van alles over naar klanten, maar laat ik het nu eens vastleggen.

Delen in besloten groepen
In grote lijnen verwacht ik dat Sociale Media steeds meer zal gaan om het delen van informatie, foto’s en video’s in besloten groepjes. We hebben geen zin meer om foto’s te zien van mensen die voor open bruggen staan, wéér met de hond aan het wandelen zijn en wéér laten zien dat zij wél sportief bezig zijn geweest. Natuurlijk kunnen we zelf kiezen wie we volgen en van wie we berichten krijgen. Maar er komt zoveel informatie op ons af, dat we het niet meer aan kunnen en over moeten gaan tot een “strengere” selectie.

Facebook in de hoofdrol
Facebook speelt hier al op in door in Facebook Messenger de mogelijkheid te bieden op groepjes aan te maken. Een prima plek om met je “echte” vrienden, je foto’s en verhalen te delen. Facebook heeft ook twee andere belangrijke troeven in handen: Instagram en Whatsapp. Met deze combinatie heeft Facebook heel wat waardevols in handen; tot 13 jaar kan zich goed vermaken op Instagram, vanaf 13 jaar zijn ze ook welkom op Facebook. Whatsapp? Dat is voor iedereen! Voor ieder zit er wel wat wils tussen.

Eindeloze functionaliteiten
Facebook blijft eindeloos nieuwe functionaliteiten toevoegen; het speelt steeds in op de wensen van de gebruikers en zo blijven we nieuwsgierig. Facebook gaat nog veel verder dan wij ooit hebben durven verwachten; wij gaan nog verrast worden door de mogelijkheden die nog komen. Betalen via je Facebook-account? Ik weet niet wat er komen gaat, maar wel dat Facebook niet stil zit. Spannend! Trouwens, ik heb nog een wel functionaliteit die ze toe mogen voegen: het mogelijk maken van markeren van tekst; dik of cursief drukken van woorden in updates. Dat lijkt mij wel wat!

Facebook als digitale folder
Ik denk dat we op Facebook steeds meer bedrijfspagina’s en andere pagina’s gaan volgen; het wordt onze persoonlijke digitale folder om op de hoogte te blijven van de merken en bedrijven waar wij ons verbonden mee voelen. Vrienden op Facebook? Ik heb ze allemaal verwijderd. Want de open bruggen en honden ben ik zat. En mijn “echte” vrienden plaatsen nooit wat, beetje jammer! Of toch niet? Daar heb ik nog wat mee bij te praten als een we bakkie koffie doen.

Groepen op Whatsapp
Ook Whatsapp biedt goede mogelijkheden om je real life ervaringen online te delen in besloten groepjes. Al worden we langzamerhand wel helemaal gek van alle groepjes die spontaan uit de digitale grond knallen. Bliepbliep! Menigeen heeft het geluid van groepen uitgezet of heeft zelfs de telefoon op stil staan. We raken onszelf kwijt in alle berichten. Ook hier moeten we keuzes maken. Maar hoe? Komt WhatsApp straks met mogelijkheden om per persoon er voor te kiezen of je wel of geen geluidsmelding te geven? Mensen die er voor jou toe doen mogen je storen en de rest niet? Of gaan we simpelweg minder appen?  Komen er standaardberichtjes: “Nu even geen zin in appen, je hoort later van mij.” of kunnen we straks gemakkelijk onze status wijzigen wat we dan ook echt doen? Oh ja, en hoe lang zal het duren dat we ook advertenties op WhasApp krijgen?

Telegram als discreet broertje
En how about de privacy? Op Facebook is al onze informatie niet voor onszelf, dat weten we allang. Maar hoe zit het met WhatsApp. Steeds meer mensen stappen over naar Telegram; een vergelijkbaar medium die voor privacy pleit. Slim op ingespeeld! De vraag is wel of we onze privacy zoveel waard vinden dat we allemaal over gaan stappen naar dit medium. Want ja, da heeft het pas echt zin.

Vindbaarheid vergroten
Google plus; ik ben er in 2013 direct mee begonnen en het actief in gaan zetten. Aangezien dit hét sociale medium van Google is, zal het vast op een gegeven moment wel belangrijk worden voor de vindbaarheid. Google is natuurlijk niet stom. Ik denk dat ook dat veel mensen het in eerste instantie vooral voor SEO-doeleinden (organische vindbaarheid google) zullen gaan gebruiken. Daarmee gaat het vanzelf drukker worden op Google+ en mogelijk krijgt het daardoor een opleving. Google+ gaat steeds belangrijker worden.

Beeld centraal
Instagram en Pinterest; twee media waar beeld veel centraal staat. Instragram helemaal in bij de jeugd. De Sociale Media Piet van Haren weet wat haar te doen staat: een Instagram account aanmaken! We willen op sociale media niet te veel inhoud, dan duurt het uren dat we door de updates heen zijn. We willen lekker oppervlakkig berichten scannen en snel door scrollen, want er is zoveel leuks te zien! Ik denk dat steeds meer mensen Instagram gaan vinden dit jaar. Ook Pinterest gaat meer ontdekt worden, zelfs voor mannen! Je hoeft helemaal geen startpagina’s bij te houden, je kunt lekker zoeken waar je naar wilt zoeken. Beide media blijven groeien en zullen naar mijn idee intensiever gebruikt gaan worden.

Bye bye zwaai zwaai
Twitter zal denk ik als één van de eerste wat weg gaan zakken. Het is leuk om verkeer naar je website te genereren en in contact te blijven met je netwerk, maar daar is het ook wel mee gezegd. Twitter wil van de 140 tekens af, dat snap ik. Maar blijven we dan nog op Twitter? Want zeg nou zelf: als berichten zo lang worden als drie alinea’s, dan komen we – zelfs door onze eigen samengestelde lijsten – er ook niet meer doorheen. Ik ben benieuwd of we over een paar jaar nog Twitteren.

Video’s zijn de nieuwe foto’s
Voor Facebook spelen video’s steeds een belangrijkere rol. Zet je zakelijk Facebook in, dan moet je eigenlijk aan de video gaan. YouTube zal hier uiteraard ook weer voordeel aan hebben. Als we dan toch meer video’s maken kunnen we ze net zo goed ook op YouTube zetten én ook daar krijg je dan weer het sneeuwbaleffect; we gaan het meer en intensiever gebruiken. Om het kijken waard te zijn is het dan ook van belang dat het er enigszins professioneel uit ziet. Dus niet te amateuristische video’s, maar video’s waar we over  nagedacht hebben en waar we moeite voor hebben gedaan om het te kunnen realiseren.

Werk vinden met LinkedIn
Met de grote werkloosheid waar we mee kampen in Nederland gaat LinkedIn een opleving krijgen. Mocht LinkedIn daar nog niet aan begonnen zijn. Ja, want als je thuis zit, kun je net zo goed een gokje wagen om met LinkedIn aan de slag te gaan. Je hebt de tijd toch. Met de Job Search app wordt het nog gemakkelijker gemaakt. Ons netwerk is zeer belangrijk bij het vinden van een baan. Maar het wordt nog te weinig online ingezet; waarom niet op LinkedIn en je verbinden met je netwerk? Mensen stappen steeds meer over de drempel van sociale media heen, maken een profiel aan en gaan actief zijn. Ik verwacht dan ook dat het aantal gebruikers gaat groeien, waarbij ook meer vrouwen komen en we gaan het intensiever gebruiken.

Hoe zal het zijn over een jaar, over twee jaar, drie jaar? Ik ben benieuwd.

Leestips:

Vragen over dit blogbericht beantwoord ik met veel plezier. Laat uw vraag achter via het contactformulier op deze website.

iDees online | Van offline advies naar online succes
Desiree Boerema van iDeesonline.nl

“Leuk dat je langskomt! Ik ben Désirée Boerema en heb passie voor organiseren, netwerken en online communicatie. Ik deel via vele sociale media informatie, nieuws en tips over het zakelijk inzetten van sociale media. “

Social Media | Advies | Plan | Opstart | Beheer | Training