Drie doelen om social media zakelijk in te zetten

Drie doelen om social media zakelijk in te zetten

SOcial-media-om-klanten-te-werven
Voordat je zakelijk sociale media gaat inzetten is het van belang om te bepalen waarom je ze in wilt zetten. Eerste stap is het opstellen van doelen; wat wil je bereiken met behulp van sociale media?

Het komt voorr dat ondernemers meten of sociale media effectief genoeg zijn door te bekijken hoeveel nieuwe klanten ze hebben door de inzet van Facebook, Twitter en/of b.v. LinkedIn. Maar wat kun je nu verwachten van een sociaal netwerk, als we weten dat “gewoon” netwerken vaak 2 jaar nodig heeft voor er vruchten geplukt kunnen worden van alle geïnvesteerde netwerktijd.

Kunnen we dan verwachten dat we binnen no time 100den fans hebben, berichten, reacties en concrete klanten? Als je het aan mij vraagt niet. Het zijn vaak andere doelen die voorop staan, waaruit vervolgens kan voortvloeien dat er meer klanten komen en/of bestaande klanten terugkomen.

1. Naamsbekendheid vergroten
Door actief te zijn op sociale media worden volgers en fans geprikkeld om te liken, retweeten en reageren. Hierbij komt het sneeuwbaleffect om de hoek kijken. De mensen om deze fans krijgen het bericht ook te lezen en zo komt je bedrijfsnaam steeds vaker voorbij en krijgen berichten een groter bereik.

Als dit netwerk niet direct reageert, zal deze op een later moment geprikkeld worden wanneer er wéér een bericht met je logo/naam voorbij komt. Voordat je het door hebt herkennen mensen je logo en weten ze wat je doet.

2. Betrokkenheid met de doelgroep vergroten
Sociale media zijn heel geschikt om dichter bij de doelgroep te komen. De doelgroep gaat je bedrijf volgen en zo krijg je de mogelijkheid om contact te leggen. Vragen stellen, om meningen vragen, het nieuwste nieuws met hun te delen, ideeën aan te leveren enz.

Zo geef je de doelgroep ruimte om feedback te geven om vervolgens nog beter in te kunnen spelen op de wensen. Daarnaast geeft het de doelgroep een leuk gevoel om mee te mogen denken bij verschillende dingen. De binding met de doelgroep wordt versterkt.

3. Top op mind blijven
Hierbij gaat het vooral om het herhaaldelijk voorbij komen bij de doelgroep. Denk aan reclames die continue voorbij komen op tv. Je kijkt er vaak onbewust naar. Maar wanneer iemand vraagt: noem binnen drie seconden een merk wasmiddel op dan is de kans heel groot dat je Ariël zegt of een ander merk dat vaak op tv voorbij komt.

Doordat je logo, met naam en bericht voorbij laat komen op sociale media kun je ditzelfde effect veroorzaken. De doelgroep heeft misschien niet direct een product en/of dienst van je nodig. Maar wanneer ze hier wel baat bij hebben of iemand om zich heen hierover horen praten, dan moeten ze eigenlijk direct aan u bedrijf/organisatie denken. De kracht van herhalen.

 

Vragen over dit blogbericht beantwoord ik met veel plezier. Laat uw vraag achter via het contactformulier op deze website. Kun je wel wat Social Media Advies of Training gebruiken? Kijk dan op de dienstenpagina welke mogelijkheden er zijn.