Crowdfunding en sociale media

Crowdfunding en sociale media

Blog crowdfunding iDees online

Het woord crowdfunding valt steeds vaker. Maar wat houdt dat nou precies in?  Crowdfunding is het binnenhalen van financiële middelen met behulp van online media, om met deze middelen een specifiek product of project te financieren. De kracht zit hem vooral in de betrokkenheid van de online community; sociale media.


Wanneer zet je crowdfunding in?

  • Je hebt een bepaald doel;
  • Maar je hebt niet de financiële middelen om dit doel in je eentje te realiseren.
  • Je verwacht dat er draagvlak is om je doel te realiseren.
  • Dan is crowdfunding een optie om je doel te kunnen bereiken.


Online community
Bij crowdfunding speelt de community en daarbij het hebben van een sociale klik een belangrijke rol. Wanneer mensen je wat gunnen, wordt de kans vergroot dat ze deelnemen aan je actie. Daarmee worden je investeerders de ambassadeurs van je crowdfundingsactie. Hier komt de kracht van sociale media om de hoek kijken: het sneeuwbaleffect.  Tijdens het opzetten van een crowdfundingsactie is het van belang om ook in de community je plannen te ventileren en mee te laten denken. Zo optimaliseer je de actie en vergroot je de betrokkenheid met de actie.


Hoe vul je een crowdfundingsactie in?

  1. Bepaal het doel van de actie: samen iets mogelijk maken, geld ophalen voor, creatief project, innovatie, investeren of financieren.
  2. Bepaal de doelgroep: welke community zou ik jouw product of project willen investeren?
  3. Bepaal de financiering: donaties, aandelen, leningen, voorverkoop, beloning.
  4. Bepaal de beloning: een goed gevoel (sociale beloning), product/dienst leveren (materiële beloning), geld terug (financiële beloning).
  5. Selecteer het crowdfundingsplatform (voorbeeld: kickstarter.nl) of  in eigen beheer.
  6. Maak een planning voor je crowdfundingsactie.
  7. Zet je eigen community in én vergroot deze, met behulp van o.a. sociale media en nieuwsbrieven.
  8. Voer de campagne uit in fases: eerst richten op familie/vrienden, dan via sociale media en kennissen benaderen en als laatste via de traditionele media.
  9. Breng je community op de hoogte van de stand van zaken; zij zijn je investeerders die zich betrokken voelen, en willen worden, bij de actie.

Heel veel succes gewenst!

Vragen over dit blogbericht beantwoord ik met veel plezier. Laat uw vraag achter via het contactformulier op deze website.