5 manieren hoe jij zakelijk Whatsapp in kunt zetten

5 manieren hoe jij zakelijk Whatsapp in kunt zetten

Whatsapp, we gebruiken het bijna allemaal. Zo tussen de bedrijven door sturen we even een berichtje naar elkaar. Op een moment dat het ons uit komt reageren we. Handige manier om snel met elkaar te schakelen. Ik zie kansen voor de ondernemer. Jij nog niet? Hierbij wat inspiratie hoe jij het zakelijk in kunt zetten en je daarmee de kansen op nieuwe klanten vergroot én de relatie met je huidige klanten kan versterken. 

2 tips om nieuwe klanten te werven

Korte lijnen klantenservice

Kijk jij op je werk niet continue op je mail? Is bellen niet altijd handig, bijvoorbeeld omdat je ook klanten in je zaak kunt krijgen? Dan kan het handig zijn om Whatsapp te gebruiken. Bijvoorbeeld voor korte vragen over mogelijkheden, bestellingen en prijzen. Zo ken ik bijvoorbeeld een banketbakker die een apart nummer heeft voor dit soort zaken. Zij heeft het nummer op haar website gezet en klanten kunnen nu heel gemakkelijk even appen. Ook een voordeel: een foto is zo gedeeld. Dus willen ze foto’s van kinderen op de taart, dan kan dat ook zo geappt worden. Handig voor de ondernemer en handig voor de klant.

Een snelle offerte

Je leest het goed. Zelfs offertes opmaken kan via Whatsapp. Wil je snelle service bieden? Zet op je contact- of offertepagina van je website dat je ook Whatsapp hebt. Veel mensen vinden dat veel laagdrempeliger dan bellen. Daar zitten kansen. Geef daarbij duidelijk aan welke informatie jij nodig hebt om een richtprijs te kunnen geven. En…mocht je aanvullende informatie nodig zijn, dan heb je direct zijn of haar nummer om er verder navraag naar te doen. Zo kun je bijvoorbeeld als installateur vragen om – bij het opvragen van een offerte voor een cv-ketel – verzoeken om een foto te sturen van de huidige situatie en wat gegevens zoals het merk, bouwjaar en dat soort zaken. Zo kun jij snel reageren en dat is handig. Want daarmee vergroot je de kans dat jij de opdracht krijgt. Je levert een snelle service en als het aanbod aanspreekt, zal de klant minder snel verder zoeken.

3 tips om het klantcontact te versterken

Kort en krachtig overleg

Je kunt Whatsapp ook heel goed gebruiken voor het contact met je huidige klant. Je kunt namelijk via Web Whatsapp een desktopversie van Whatsapp openen zodat je heel gemakkelijk berichtjes kunt typen via het toetsenbord. Ook super handig om tussendoor even bestandjes te delen. Die pluk je namelijk zo van de computer. En een groot voordeel: je krijgt veel sneller reactie van je klant omdat hij of zij tussen de bedrijven door gemakkelijk kan schakelen door even kort te reageren. Ook handig: even een berichtje inspreken. Soms is het fijner om invloed te hebben op toon hoe het overkomt. Dan kun je je berichten inspreken. Werkt ook goed als je te lange verhalen hebt, of zakelijk die wat lastig uit te leggen zijn. Praten kost dan minder tijd dan het werkelijk uitschrijven zodat het een logisch verhaal wordt.

Klanten bij je bedrijf betrekken

Whatsapp kan ook super handig zijn om je klant op de hoogte te houden van de ontwikkelingen in je bedrijf en te betrekken bij wat jij aan het doen bent. Je kunt bijvoorbeeld starten met Whatsapp Story. Je plaatst b.v. elke dag een update die 24 uur beschikbaar blijft, voor diegene die jouw nummer hebben. Zelf doe ik dit ook sinds kort. En ik vertel je: hier liggen grote kansen. Want niemand doet dit nog! Tenminste…in mijn netwerk heb ik ze nog niet getroffen. Je kunt mij toevoegen op 0643456343 om mijn story’s te zien. Hoe je deze kan vinden, leg ik binnenkort uit in een volgende blog over Whatsapp.

Korte nieuwsupdates in plaats van nieuwsbrief

Ben jij zelf niet zo van de nieuwsbrieven? Zit je klant er niet zo op te wachten? Of past het minder bij jouw bedrijf? Het kan ook super leuk zijn om nieuwsupdates te delen via Whatsapp. Je kunt namelijk  ‘Verzendlijsten’ maken. Je maakt dan een lijst waarbij je alle nummers selecteert van de klanten die het moeten ontvangen. Het bericht wat je typt, wordt naar al deze personen verzonden. Super leuk om zo b.v. aanbiedingen te delen of andere leuke vakinformatie. Wel handig om te weten: iedereen kan wel zien dat het geen persoonlijk bericht is, maar een groepsbericht. Dus heel persoonlijk kun je het niet maken. Ze zien van elkaar geen telefoonnummers. Mocht je vernieuwend aan de slag willen, laat mensen zich dan aanmelden voor jouw Whatsapp-dienst door te appen met *naam*+AAN naar jouw nummer (of bedenk een leuk codewoord). Al die mensen voeg je toe aan je verzendlijst en stuur je b.v. elke maand een leuke update.

Ben je enthousiast over mijn blogs en wil je zakelijk meer uit social media halen? Vraag dan nu een gratis account aan voor de Social Media Community en krijg elke week een update met het laatste nieuws, tips en hand-outs om er zelf mee aan de slag te gaan.


 

Leave a reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *