10 tips voor het inrichten van een YouTube kanaal

10 tips voor het inrichten van een YouTube kanaal

 

Net als voor andere Social Media kanalen is het belangrijk om vooraf na te gaan waarvoor je YouTube wilt gaan gebruiken. Wat voor video’s wil je delen? En wat wil je ermee bereiken?  Is het puur informatief of wil je mensen aanzetten tot iets? In deze blog 10 tips om je YouTube kanaal goed in te richten.

  1. Logo/Kanaalpictogram instellen

    Gebruik een herkenbaar logo of beeldmerk. Zorg ervoor dat het logo dat je gebruikt zowel groot als klein goed te herkennen is. Het logo wordt onder andere getoond in het rijtje van voorgestelde video’s. Heb je een langwerpig logo zonder beeldmerk? Dan kun je overwegen om een beeldmerk erbij te (laten) maken. Tip: werk samen met studenten uit de Social Media Community.

  2. Bannerafbeelding instellen

    Kies voor een bannerafbeelding die goed past bij het doel van je kanaal. Gebruik naast een afbeelding ook tekst waarmee je mensen informeert of overhaalt tot actie. Laat in de afbeelding zien wat het onderwerp is van je kanaal, zodat dat in één oogopslag te zien is.

  3. Social Media Links invoeren

    Voeg aan je bannerlinks toe naar je andere social media kanalen en/of je website of blog. Handig, zodat je volgers van YouTube je gemakkelijk kunnen volgen op andere kanalen, mochten ze dat willen.

  4. Kanaalbeschrijving uitwerken

    Omschrijf de doelstelling van het kanaal. Wat is er te vinden? Hier heb je ook de mogelijkheid om kort wat over jezelf en je bedrijf te vertellen. Wie ben je, wat doe je en waarom doe je wat je doet? Zo neem je de lezer mee en geef je beeld bij wie je bent en waar je naar toe wil.

  5. Kanaalinstellingen bepalen

    Pas de instellingen van je kanaal aan (via het tandwiel onder je banner). Via geavanceerde instellingen kun je bijvoorbeeld je land-/taalinstelling aanpassen, maar ook – niet geheel onbelangrijk- de zoekwoorden voor je kanaal. Met welke woorden wil je dat jouw kanaal gevonden wordt? Tip: vraag eens een paar mensen op welke zoekwoorden ze naar jouw video’s zouden zoeken. Dit levert vaak verrassende antwoorden op waar je je voordeel mee kunt doen.

  6. Kanaaltrailer inzetten

    Een kanaaltrailer is de video die mensen te zien krijgen die nog niet geabonneerd zijn op je kanaal. ze geven een voorproefje van het aanbod op je kanaal, om kijkers aan te sporen zich te abonneren. Het geeft een voorproefje van wat mensen kunnen verwachten op je kanaal en je spoort ze aan om te abonneren. Je kunt hier bijvoorbeeld als uitgangspunt je kanaalbeschrijving gaan verfilmen. De kans is heel groot dat een ieder die actief is op YouTube, visueel ingesteld is en liever naar de video kijkt dan je verhaal leest.

  7. Watermerk plaatsen

    Het is mogelijk om aan je video’s een watermerk toe te voegen. Dit kan een logo zijn, maar ook een ‘knop’ om mensen bijvoorbeeld aanzetten tot actie. Er zijn verschillende opties om dit toe te passen. Handig. Mocht iemand hem delen, dan is het duidelijk waar de video vandaan komt en dat geeft je extra online zichtbaarheid.

  8. Afspeellijsten maken

    Door het maken van afspeellijsten kun je mensen langer aan je kanaal verbonden houden. Ze gaan vaak over een bepaald onderwerp of thema. Aan de lijst kun je ook video’s van andere kanalen toevoegen.

  9. Uploaden van video’s

    Voor de video’s die je upload geldt ook dat je goed moet nadenken over de zoekwoorden. Gebruik een zoekwoord in de titel, maar zorg ook voor iets aansprekends. Maak mensen nieuwsgierig. Houd er rekening mee dat de eerste 2-3 regels van de omschrijving in beeld komen in een overzicht.

  10. Plaats regelmatig nieuwe video’s

    Als laatste zit de kracht van een goed werkend YouTube-kanaal vooral in de regelmaat van het plaatsen van video’s en de inhoud ervan. Houd in de gaten wat mensen leuk vinden. Welke video’s scoren beter dan andere? Het is in het begin een beetje uittesten.

Met deze tips hopen we je op weg geholpen te hebben bij de start van het gebruik van YouTube. Natuurlijk zijn er nog veel meer opties, maar je moet ergens beginnen ;-).  Mocht je nog vragen hebben dan kun je deze altijd (gratis) stellen in onze Social Media Community.

iDees online | Van offline advies naar online succes

Marchien Ensing Désirée Boerema

“Leuk dat je langskomt! Wij zijn Marchien en Désirée van iDeesonline.nl. We delen via vele sociale media informatie, nieuws en tips over het zakelijk inzetten van sociale media. Volg iDees online via onderstaande Social Media of maak een (gratis) account aan bij de Social Media Community.  “

Social Media | Advies | Plan | Opstart | Beheer | Training

Leave a reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *