Hoogtepunten 2016

10 social media hoogtepunten van 2016

Het eind van het jaar komt nu wel heel dicht bij. Tijd om even terug te blikken op het Social Media Jaar 2016. Ik heb wat hoogtepunten op een rij gezet voor je én ik heb ook direct verschillende mensen uit mijn netwerk gevraagd wat voor hun dé social media hoogtepunten uit 2016 zijn geweest.

1. Video is hotter dan ooit:
Video’s trekken meer aandacht in een nieuwsoverzicht én o.a. op Facebook wordt er voorrang aan gegeven waardoor je video vaker weergegeven wordt dan een ander bericht. Steeds meer mensen gaan de drempel over om over zijn/haar vakgebied te vloggen.

2. Webinars in overvloed:
Voor je het weet heb je je ingeschreven op allerlei nieuwsbrieven en krijg je uitnodigingen voor allemaal gratis webinars. Heel leuk natuurlijk. Vaak genoeg ook nuttig. Maar voor je het weet zie je door de bomen het bos niet meer.

3. 360 graden views:
Eerder hadden we het alleen op Google Maps, maar nu maken we ze zelf en plaatsen we ze online op Facebook. Super leuk om te doen, al is het ook wel spannend. Leuk om je volgers eens mee te nemen achter de schermen of live mee te laten genieten van een presentatie, feestelijke opening of een andere (zakelijke) aangelegenheid.

4. Live gaan:
Is ook zeker iets van 2016. Op Twitter kon het al via Periscope, maar nu kan het ook op Facebook én binnenkort ook op Instagram. Leuk om zo je online volgers bij je werkzaamheden en activiteiten te betrekken. Huib Kroeb noemde het “live gaan” ook als hoogtepunt van 2016.

5. Behoefte aan privacy:
Na alles maar de wereld in te zenden is er verschuiving gaande om weer wat meer “sociaal” te worden en dan het liefste met mensen die wat dichter bij je staan. Ingrid van Goor vult dit aan: “mensen hebben steeds meer behoefte om 1 op 1 of in kleine groepen te communiceren. Dit kan ook via sociale media, b.v. in de vorm van een privé bericht of je maakt een besloten groep aan”.

6. Eindeloze Facebook-functionaliteiten:
Zowel Emmely Schonewille, Margreet Uildriks en ikzelf vinden de ontwikkelen op Facebook een belangrijk hoogtepunt. Het houdt niet op. Nu zelfs een webshop, marktplaats, een goudengids. Wat gaat er nog komen?

7. Augmented reality:
Een techniek waarbij je een soort laag op de werkelijkheid legt. Dit noemt Bert Kaspersma als hoogtepunt. Hij refereert naar de kracht van Pokémon GO. “Heel bijzonder hoeveel mensen door een app met elkaar in contact én in beweging kunnen komen.”

8. Musical.ly:
Dé hype voor (basisschool)kinderen. Arjan Yspeert keek naar zijn dochter van 9, toen ik hem om zijn social media hoogtepunt vroeg. Zij is fan van Musical.ly net als vele leeftijdsgenootjes. Een nieuw sociaal netwerk dat heel populair is in haar leeftijdscategorie, waarbij het draait om het maken van grappige filmpjes.

9. Social media strategie:
Er is een duidelijke verschuiving gaande van gewoon maar wat doen op social media, naar doelgerichte acties uitzetten om bedrijfsdoelen te halen. Dus niet in het wilde weg schieten, maar werken vanuit een strategie, evalueren en meten wat het effect is gewest.

10. Adverteren op social media:
Organisch (lees via het netwerk van volgers) verspreiden berichten zich nog maar matig. Het wordt steeds gebruikelijker om te gaan adverteren. Of het nou via Facebook, LinkedIn, Pinterest of Instagram is. Het kan allemaal.

Vragen over dit blogbericht beantwoord ik met veel plezier. Neem contact op via info@ideesonline.nl of gebruik het contactformulier.
Deze top 10 is tot stand gekomen in samenwerking met:

  • Ingrid van Goor | Bureau PRO [Communicatie Adviesbureau]
  • Margreet Uildriks | DaaromM! [Google Adwords & Analytics]
  • Emmely Schonewille | iDees online [Social Media Beheer]
  • Arjan Yspeert | YA! [Internet Marketing]
  • Huib Kroeb | Noorden Duurzaam [Webredactie]
  • Bert Kaspersma | iDees online [Onderzoek & Strategie]

 

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Paste your AdWords Remarketing code here
Scroll naar boven

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies" om u de beste surfervaring te geven. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten